Ubezpieczenie kosztów obsługi sporów podatkowych - Allianz Podatnik
("Inżynier Budownictwa" nr 10/2005)
Według znanego powiedzenia na świecie są dwie rzeczy pewne: śmierć i podatki. Reklamując swój nowy produkt Allianz wyraża nadzieję, że wkrótce dołączy do nich również jeszcze jedna: ubezpieczenie Allianz Podatnik - pierwsze na europejskim rynku ubezpieczenie dla podatników. Ubezpieczenie ma za zadanie chronić przed ryzykiem ponoszenia kosztów sporów podatkowych z organami podatkowymi i organami kontroli skarbowej, zapewniając usługi profesjonalnego doradcy podatkowego, zastępstwo pełnomocnika w trakcie trwania procesu oraz pokrycie jego kosztów. W dzisiejszym numerze "Inżyniera" przedstawiamy nowe, funkcjonujące od maja tego roku, ubezpieczenie kosztów obsługi sporów podatkowych.
Dlaczego warto
Niestabilny system podatkowy, błędne decyzje urzędów skarbowych, możliwość spowodowania zaległości podatkowej w sposób niezamierzony - te wszystkie czynniki generują ryzyko ponoszenia przed podatników kosztów związanych z prowadzeniem sporów podatkowych. Samodzielne prowadzenie takich sporów angażuje czas i środki przedsiębiorcy i jego służb księgowych, a koszty obsługi doradców podatkowych nie są małe. Receptą na te problemy ma być polisa Allianz Podatnik, która według jej twórców ma złagodzić nierównowagę sił pomiędzy podatnikiem i fiskusem. Dzięki zawarciu ubezpieczenia podatnik przerzuca na zakład ubezpieczeń ryzyko ponoszenia kosztów pomocy prawnej w przypadku zajścia zdarzenia objętego niniejszym ubezpieczeniem, a jednocześnie uzyskuje w ramach realizacji ubezpieczenia dostęp do usług świadczonych przez profesjonalną firmę doradztwa podatkowego.
Co jest przedmiotem ubezpieczenia
Przedmiotem ubezpieczenia jest umożliwienie ubezpieczonemu ochrony prawnej w zakresie prowadzenia sporów podatkowych przed organami podatkowymi, organami kontroli skarbowej oraz sądami administracyjnymi poprzez organizację i sfinansowanie kosztów pomocy prawnopodatkowej. Partnerem Allianz w zakresie realizacji ubezpieczenia jest Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o., jeden z liderów rynku doradztwa podatkowego.
Ochroną ubezpieczeniową objęte są spory podatkowe zaistniałe na terenie RP, które podlegają polskiej jurysdykcji i co do których postępowanie toczy się na terenie RP. Ubezpieczenie obejmuje koszty powstałe w danym rocznym okresie ubezpieczenia przy obsłudze maksymalnie trzech różnych sporów podatkowych.
O jakiego rodzaju spory podatkowe chodzi?
W rozumieniu ogólnych warunków ubezpieczenia, za spór podatkowy uważa się postępowania podatkowe albo skarbowe toczące się przed organami podatkowymi lub organami kontroli skarbowej oraz postępowania w sprawach podatkowych przed sądami administracyjnymi, wynikające ze statusu ubezpieczonego jako podatnika lub jako płatnika, lub jako inkasenta należności podatkowych, bądź wynikającego z odpowiedzialności podmiotu jako następcy prawno-podatkowego w rozumieniu ordynacji podatkowej.
Zdarzeniem powodującym objęcie podatnika ubezpieczeniem jest wszczęcie z urzędu przez właściwy organ postępowania podatkowego w zakresie obowiązków podatkowych, zobowiązań podatkowych oraz należności, do których ma zastosowanie Ordynacja podatkowa, a także w zakresie innych niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym oraz wszczęcie kontroli podatkowej lub kontroli skarbowej dotyczącej obowiązków lub zobowiązań podatkowych.
Zalety ubezpieczenia
- ograniczenie kosztów prowadzenia sporów podatkowych
- dostęp do usług jednego z liderów rynku doradztwa podatkowego
- odciążenie służb księgowych w długotrwałym sporze przed wszystkimi właściwymi organami i sądami
Za co płaci zakład ubezpieczeń
W zakresie zagwarantowanym w umowie ubezpieczenia ubezpieczyciel pokrywa koszty obsługi ubezpieczonego, związane z:
- sporządzaniem projektów pism procesowych w postępowaniu przed właściwymi organami podatkowymi, organami kontroli skarbowej oraz sądami administracyjnymi,
w tym: sporządzaniem zastrzeżeń i wyjaśnień do protokołów w kontroli podatkowej, protokołów kontroli w postępowaniu skarbowym, protokołów w postępowaniu podatkowym, sporządzaniem odwołań od decyzji organów I i II instancji, sporządzaniem zażaleń, skarg, skarg kasacyjnych, sporządzaniem wszelkich innych pism procesowych w powyższych postępowaniach; - reprezentacją ubezpieczonego w postępowaniach, o których mowa wyżej, w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez ubezpieczonego osobie wyznaczonej w trybie przewidzianym warunkami ubezpieczenia. Co istotne, suma ubezpieczenia w ramach umowy nie jest limitowana.
Sam ubezpieczony pokrywa jedynie koszty obsługi każdego sporu do wysokości 500 PLN, tj. do wysokości przewidzianej w ubezpieczeniu franszyzy redukcyjnej.
Ubezpieczenie nie zapewni oczywiście pokrycia samego podatku i innych opłat publicznoprawnych, podobnie jak kosztów odszkodowań, które musi zapłacić ubezpieczony, grzywien, kra administracyjnych lub sądowych, odsetek za zwłokę, kosztów wpisów sądowych. Zakres ubezpieczenia nie obejmuje obrony interesów prawnych z zakresu prawa celnego, prawa karnego, prawa karnego skarbowego, ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego oraz innych danin publicznych nie wynikających z przepisów prawa podatkowego. Nie obejmuje ono także postępowań egzekucyjnych dotyczących zobowiązań podatkowych oraz zaległości podatkowych oraz postępowań w sprawie odroczenia terminu płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Jak zawrzeć i ile kosztuje ubezpieczenie
Ubezpieczenie zawierane jest na pisemny wniosek ubezpieczonego. W treści wniosku należy podać podstawowe informacje niezbędne do oceny ryzyka i kalkulacji kosztów ubezpieczenia. Zawiera on w szczególności takie dane jak: nazwa i adres firmy, rodzaj prowadzonej działalności, forma rozliczeń podatkowych, okres ubezpieczenia, wysokość przychodów.
Przy ocenie ryzyka brane są pod uwagę przez ubezpieczyciela określone czynniki.
We wniosku o ubezpieczenie znajdują się pytania o ewentualne stosowanie przez firmę obniżonych stawek opodatkowania uprawniających do zwrotu podatku, uprawnienie do zwrotu podatku niezależnie od stosowania obniżonych stawek, o korzystanie z ulg i odliczeń podatkowych, o przedmiotowe i podatkowe zwolnienia od podatku oraz korzystanie z ulg podatkowych o charakterze warunkowym. Trzeba także odpowiedzieć na pytanie, czy w stosunku do firmy toczy się lub firma bierze udział w postępowaniu podatkowym nie objętym ochroną ubezpieczeniową.
Wysokość składki ustala się na podstawie indywidualnej oceny ryzyka oraz regulacji obowiązującej taryfy składek. Składka za ubezpieczenie jest płatna z góry za cały roczny okres ubezpieczenia. Na wniosek ubezpieczonego może być rozłożona na raty. Po przesłaniu wniosku o ubezpieczenie ubezpieczony otrzyma polisę potwierdzającą zawarcie umowy ubezpieczenia, numer konta, na jaki należy wpłacić składkę oraz ogólne warunki ubezpieczenia.
Taryfa składek za ubezpieczenie Allianz Podatnik przedstawia się następująco:
Obrót za rok ubiegły | Składka roczna |
do 1 mln zł | 1.000 zł |
od 1 do 3 mln zł | 1.500 zł |
od 3 do 10 mln zł | 3.000 zł |
od 10 do 25 mln zł | 4.500 zł |
od 25 do 40 mln zł | 6.000 zł |
powyżej 40 mln zł | ustalana indywidualnie |
Umowa jest zawarta na okres roczny, począwszy od początku okresu ubezpieczenia. Ochrona ubezpieczeniowa nie rozpoczyna się jednak nigdy wcześniej niż w dzień po opłaceniu składki lub jej pierwszej raty za dany okres ubezpieczenia.
Przy zawarciu pierwszej umowy ubezpieczenia przewidziano okres karencji. Odpowiedzialność Allianz rozpoczyna się po upływie 6 tygodni po zapłacie składki. Celem takiego rozwiązania jest to, by polisa chroniła wyłącznie przed przyszłymi sporami z fiskusem.
Jak działa ubezpieczenie
W momencie zaistnienia sporu podatkowego - wszczęcia postępowania przez właściwy organ ubezpieczony ma obowiązek zawiadomienia o tym fakcie zakładu ubezpieczeń w terminie umożliwiającym podjęcie obrony prawnej. Ubezpieczony jest zobowiązany także przekazać Allianz wszelkie informacje, dokumenty i inne dowody dotyczące sporu. Następnie zawierana jest umowa pomiędzy ubezpieczonym a podmiotem obsługującym ubezpieczenie (spółką doradztwa podatkowego) oraz udzielane jest osobie wskazanej przez podmiot obsługujący pełnomocnictwo do reprezentowania ubezpieczonego w sporze.
Podmiot obsługujący na podstawie przekazanej dokumentacji dokonuje wstępnej oceny sprawy pod kątem ochrony ubezpieczeniowej. W sytuacji, w której podmiot dokonujący oceny stwierdzi, że nie ma szansy korzystnego dla ubezpieczającego rozstrzygnięcia lub obrona jego interesów prawnych jest sprzeczna z prawem, ochrona ubezpieczeniowa z polisy nie jest udzielana. Warunki ubezpieczenia przewidują jednak jeszcze dodatkową możliwość weryfikacji oceny sprawy przez inną firmę doradczą. W przypadku odmiennego stanowiska, sprawa może zostać przekazana do obsługi innemu podmiotowi.
W przypadku podjęcia obsługi sporu ubezpieczenie funkcjonuje w sposób następujący. Podmiot obsługujący przystępuje do wykonywania swoich czynności (np. sporządzania pism, odwołań) i za świadczone usługi wystawia faktury VAT na ubezpieczonego. Faktury te są pokrywane przez Allianz najpóźniej z upływem terminu płatności określonym w fakturze. Procedura likwidacji szkody jest zatem uproszczona - wszelkie rozliczenia są dokonywane pomiędzy podmiotem obsługującym a zakładem ubezpieczeń.
Przedstawione ubezpieczenie z pewnością zasługuje na uwagę, w szczególności swoim nowatorstwem i interesującą konstrukcją udzielania ochrony ubezpieczeniowej, a także - biorąc pod uwagę faktyczne koszty prowadzenia sporów podatkowych - niewygórowaną ceną. Nie chroni ono oczywiście przed fiskusem jako takim i nakładanymi przez niego dolegliwościami, jednakże może skutecznie łagodzić nierównowagę sił pomiędzy podatnikiem i fiskusem, co było jednym z głównych założeń twórców ubezpieczenia. Według szacunków Allianz ubezpieczenie to w ciągu roku ma zawrzeć 10.000 przedsiębiorców.
Zainteresowani ubezpieczeniem Allianz Podatnik członkowie PIIB mogą kontaktować się z brokerem ubezpieczeniowym i doradcą Izby - Hanza Brokers Sp. z o.o. (infolinia: 0 801 384 666, e-mail: hanza@hanzabrokers.pl).